MummyNemo [dot] com

Wednesday, December 22, 2010

10 Ramuan Merbahaya Dalam Mi Segera


Adakah mi segera makanan sebenar atau makanan palsu? Apakah bahan penambah ini sebenarnya dan sejauh manakah ia selamat? Berikut beberapa ramuan yang mungkin anda mengambilnya bersama dengan mi segera anda.
Kalsium Sulfat: Kapur Paris.
-Asid Tartarik: Bahan kimia yang digunakan dalam julap dan untuk memutihkan cermin. Lebih beracun berbanding 100% alkohol tulen.

-Kalsium Oksida: Digunakan rawatan sisa buangan dan dalam racun serangga.
Tertiary Butylhydroxyquinone (TBHQ): Produk berasaskan petroleum; satu bentuk butane (cecair dalam pemetik api).

-BHT: Risiko karsinogen dan kesan berbahaya kepada ginjal.

-Propyl Gallate: Satu xenoestrogen (sebatian seperti hormon). Boleh memberikan kesan sampingan kepada pembiakan, perkembangan janin yang sihat dan menghalang pengeluaran sperma

-Pentasodium triphosphate: Bahan pencuci paling berkuasa (sering digunakan dalam bahan cuci), bahan samak untuk kulit; juga digunakan dalam pengeluaran kertas, penapisan petroleum, aplikasi lombong dan rawatan air.

-Propylene Glycol: Pelarut sintetik yang dianggap racun neurologi. Digunakan untuk pembuatan bahan pendingin, antibeku automotif, cecair yang berfungsi dalam tekanan hidraulik dan sebagainya. Jumlah berlebihan yang diambil boleh membawa kepada kerosakan buah pinggang.

-Polydimethylsiloxane: Digunakan dalam kanta sentuh, syampu (untuk menjadikan rambut berkilat dan licin), minyak pelincir dan jubin tahan panas.

-Pewarna tiruan (contohnya: Sunset Yellow FCF dan Tartrazine): Menyumbang kepada hiperaktiviti dalam kalangan kanak-kanak; mungkin turut menyumbang kepada gangguan visual dan pembelajaran, kerosakan saraf; mungkin menjadi penyebab kanser.

11 KOMEN YANG SAYA TERIMA:

Novelgurl said... [Reply to comment]

oh..bnyk makan dh ni..tp sedap..huuhhu.

eMMe said... [Reply to comment]

akak jarang makan maggi, takot dgn ramuan2 yg ade dlm maggi segera....leh 'segera' pergi dari dunia nih, tapi ajal maut di tangan Allah kan....

Heidi Shafiq said... [Reply to comment]

wahh.. mcm2 ade.. patut la sedap.. :P

Aina Nadia Hamid said... [Reply to comment]

habislah aina,, da bnyk mkn maggi ni..
bahaya

Miss Nurun said... [Reply to comment]

SAYA SUKE MAKAN BIHUN SEGERA PAMA. SODAP.

KyLe said... [Reply to comment]

nice info n lame dah tahu hehe pepun jauhilah MEEEEE SEGEREEEEEE

Bi4RL4HR4HSi4H said... [Reply to comment]

sy mmg x suka makan mee segera nie.... harap2 info nie berguna tuk kawan ;)

chittysarah said... [Reply to comment]

chemical tu yang membuat aku de chemistry
ngan maggi~~
agagaggaa

lallala~~~

KAIEZU said... [Reply to comment]

Xmakan sgt meggie..
Lbh prefer menda lain.. ^____^

Post a Comment

Terima kasih Dengan Komen Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Apesal erkk??

 
Copyright © Simanis Cadburylady. All Rights Reserved.
Blogger Template designed by Simanis-Cadburylady.