MummyNemo [dot] com

Monday, May 2, 2011

Buat Wanita yang bergelar IBU


Salam untuk semua wanita yang dipanggil ibu, mak, mama, Mummy, umi atau apa sahaja, tidak kira di mana atau siapa pun anda.

Apa pun panggilan, taraf dan martabat seorang wanita bernama ibu amat tinggi.

Pada saya ibu adalah seorang insan yang dianggap lemah tetapi punya jiwa kental, kuat semangat dan sarat dengan sifat-sifat penyayang, prihatin dan sanggup berkorban apa sahaja untuk orang-orang yang mereka kasihi dan sayangi.

Ibu adalah insan yang punya keteguhan hati dan selalu belajar serta menelaah dengan penuh kesedaran dan kelurusan hati.

Mereka juga wanita yang bersabar dan peka pada keadaan keliling serta selalu menjadikan Aishah, Mariam dan Khadijah sebagai contoh dalam meneruskan amanah dan tanggungjawab mengurus rumah tangga serta mencurah setia dan kasih kepada suami tercinta sehingga ke akhir hayat.

Daripada rahim mereka juga lahirnya para lelaki terhormat yang dididik dan diasuh menjadi ketua keluarga dan pemimpin yang bertanggungjawab.

Mereka wanita yang membangunkan rasa kasih sayang kepada orang lain tanpa berbelah bahagi.

Laksana seekor lebah yang hinggap di atas bunga-bunga yang semerbak harum dan ranting-ranting yang rapuh tetapi teguh, itulah ibaratnya nilai seorang ibu.

Mengambil contoh, ibu Nabi Muhammad SAW, Siti Aminah adalah wanita yang menghadiahkan seorang manusia, seorang pemimpin agung dan Rasul yang mulia kepada seluruh umat manusia di muka bumi ini.

Berapa banyak air mata yang berlinang di pipi seorang wanita, berapa banyak derita di hati seorang ibu tidak mudah difahami oleh seorang anak.

Lantaran air mata, derita dan harapan adalah makanan jiwanya dan hanya dia yang mengerti.

Kata-kata seorang ibu, adalah doa yang mujarab. Tidak perlu ditanya, seorang ibu tahu apa yang terbaik untuk anak-anaknya.

Sebagai anak, apakah pula yang terbaik kita berikan kepada seorang ibu? Cukupkah sudah bakti dan pengorbanan yang telah kita lakukan untuk membalas jasa mereka?

Biarpun tidak pernah meminta seorang ibu mengharapkan anak-anak mengenang budi. Menjadi insan soleh dan solehah agar dapat mendoakan kesejahteraannya apabila sudah kembali ke pangkuan Ilahi. Kenang dan hargailah jasa ibu. Luangkan masa untuk bersama mereka mendengar, memahami dan melayani mereka seperti mana mereka memeluk, membelai dan menjaga kita semasa kita kecil dulu.

Mengingatkan diri saya juga anda, jadilah seorang ibu yang bagaikan kupu-kupu, berperawakan indah dipandang, terbang dari satu bunga ke satu bunga dari satu tangkai ke satu tangkai dan dari satu taman ke satu taman.

Buat anak-anak, sama ada yang telah menjadi ibu atau gadis remaja yang sedang belajar menjadi wanita hayati fitrah kita sebagai makhluk istimewa ciptaan Allah SWT.

Kepada wanita yang saya panggil mak, kami anak-anak amat memahami beban perasaan yang ditanggung.

Namun kami bersyukur kerana mak menerima ujian ini dengan sabar dan tabah. Semuanya dugaan yang harus kita tempuh dan kita akan melaluinya bersama-sama.

Sejak lima bulan lalu kami nampak kepenatan mak menjaga kebajikan pak yang semakin uzur.

Tetapi Mak tidak pernah mengeluh. Kekuatan dan semangat pak terletak pada jiwa dan kasih sayang mak yang tidak pernah berganjak walaupun seinci.

Sebagai isteri, kasih dan setia telah terbukti, sebagai ibu, budi dan jasa mak tiada terbalas oleh kami. Terima kasih mak!

Semoga Allah panjangkan usia, sihat tubuh badan untuk kalian berdua terus memenuhi ruang hidup kami semua.

Menutup kata, jadilah seperti seekor lebah yang selalu memakan sesuatu yang baik dan mengeluarkan yang baik juga.

Jika ia jatuh di atas tangkai tidak memecahkannya, apabila menyentuh debunga tidak melukainya tetapi mengeluarkan madu tanpa menyengat malah terus terbang dengan rasa cinta dan hinggap bagaikan tali kasih pada mereka yang mahu disayanginya.

Semoga kita semua menjadi ibu terbaik di hati anak-anak dan isteri solehah di mata dan hati suami.


credit to : Share untuk semua... saya ambil dari email saya.

P/S sama2 la kita renung2kan... 

2 KOMEN YANG SAYA TERIMA:

tehr said... [Reply to comment]

saya bukan ibu
tapi saya ada ibu
juga sayang kepada semua ibu
hehe

Post a Comment

Terima kasih Dengan Komen Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Apesal erkk??

 
Copyright © Simanis Cadburylady. All Rights Reserved.
Blogger Template designed by Simanis-Cadburylady.