MummyNemo [dot] com

Wednesday, December 29, 2010

MENCINTAIMU, KESALAHANKU KERANA AKU TAK MAMPU MEMBAHAGIANKANMU - PART 1

Ya ALLAH
Sekiranya aku bisa bersamanya
Sekiranya aku ada di dalam hatinya
Aku akan melupakan semuanya
Kemarahanku dan kebencianku pada mereka
Aku rela meninggalkan semuanya

PadaMU aku berdoa
Moga segala yang aku alami akan lari meninggalkan diriku
Dan aku akan bernafas dengan tenang… 

Rimasnya
aku kalau macam ni selalu. Aku boring laa. Tak ada kerja ke budak tu?
Asyik nak ganggu orang je. Ingat dia tu handsome sangat ke? Eeee…naik
muak aku tengok muka dia tu hari-hari. Dah tak ada jejaka lain ke kat
pejabat ni? Fuhh..penat laa aku layan perangai kebudak-budakan dia tu.
" Booohh!!"
" Ooo..mak nenek.."
Amar menahan
ketawanya sambil melabuhkan punggungnya di atas kerusi di hadapan
Dania. Dia pun tersenyum sehinggakan menampakkan kedua lesung pipitnya.

"Apa ni!! Aku bagi kang! ," ujar Dania separuh menjerit.
" Syyhh…ni office laa..tak boleh jerit. Nanti..kalau pak guard datang tangkap kau…baru kau tahu," tersenyum lagi.
Dania mendengus perlahan sambil membelek-belek fail yang ada di atas mejanya. "Kau nak apa?"

" Aku? Heheh..aku nak kau."
" Haa??!!"
" Syyhh…" sambil meletakkan jari telunjuk di bibirnya. Kemudian tersenyum lagi. " Aku nak tanya kau satu soalan boleh tak?"
Sambil menulis sesuatu di atas kertas nota..Dania berkata; " Emm..tanya laa. Satu je tau. Tak boleh lebih-lebih. Aku sibuk ni."

" Kenapa kau suka menjerit?"
" Haa??!!"
" Haa..tengok tu..menjerit lagi. Memang hobi kau menjerit ye?" ketawa kecil.
" Kau jangan Amar.."
" Hehehe..kenapa? Kau nak buat apa kat aku?"

" Huh.." Dania mendengus perlahan sekali lagi.
Memang dah tak ada kerja lain mamat ni. Asyik nak ganggu orang je. Geramnya aku. Tak apa..sabar.. sabar..sabar Dania..
" Kenapa diam?"
" Tak ada apa-apa. Aku pula nak tanya kau satu soalan."

" Tanyalah. Berbilion soalan pun boleh..Demi tuan puteri Dania..aku sudi dihujani dengan pelbagai soalan sekalipun."
" Ye laa tu. Emm…kau ni dah tak ada kerja ke? Lepak je..ganggu orang. Itu je yang kau buat."

" Kenapa? Kau jealous ye? Dania jealous..yeah. .yeah.. Dania jealous.."
" Jealous apa pula? Dah laa..malas aku nak layan kau..aku banyak kerja ni."
" Alaa..jangan laa marah.."
" Eleh..tak kuasa aku nak marah kau. Buang tenaga aku je."
Kring..kring. .
Secepat kilat Dania menjawab panggilan tersebut. Amar hanya memerhati sambil tersenyum.
Sungguh
ayu wajahnya. Sejuk hati aku memandang wajah si Dania ni. Walaupun dia
selalu marah aku..aku tahu, jauh di sudut hatinya, dia seorang gadis
Melayu yang lembut hatinya. Ah..sungguh bertuah jejaka yang dapat
memilikinya.
Huhh..letihnya aku hari ni. Kerja banyak betul. Tapi, sempat juga usik si Dania tu.
Amar
tersenyum sendirian. Dia berasa senang hati bila berdamping dengan
Dania. Walaupun kehadirannya kurang disenangi oleh Dania, tetapi, dia
tetap menghampiri Dania. Sikap Dania yang dingin terhadapnya,
mengobarkan lagi hatinya untuk mengenali Dania, pekerja baru di
Syarikat Mustafa Sdn Bhd. Kini, sudah tujuh bulan Dania menjadi teman
sepejabatnya. Usikannya setiap hari sudah menjadi rutin harian bagi
Dania.
.
Emm.. Aku nak call dia sekejap lagi laa.. Apa yang tengah
dia buat sekarang ye? Dia tengah fikirkan tentang aku kot. Mungkin ya.
Mungkin tidak. Aku harap ya. Eh..mana orang ni?
Pintu rumahnya
dibuka perlahan. Sepi. Gelap. Amar menekan suis lampu. Langsung,
rumahnya diterangi cahaya lampu neon. Setelah menutup kembali pintu
tersebut, Amar pun merebahkan tubuhnya yang kepenatan. Kemudian,
bangkit semula dan berjalan ke arah suis kipas angin. Setelah menekan
suis tersebut, dia pun berlalu dan merebahkan semula tubuhnya ke atas
sofa di ruang tamu rumahnya. Amar pun memejamkan matanya. Berfikir.
Berfikir. Dan berfikir.
Ke mana agaknya semua orang di dalam rumah ni? Tak bagitau
pun. Dah laa aku ni tengah kelaparan. Entah ada makanan ke tak…Amar
mengeluh sendirian.
Amar pun melangkah longlai menuju ke dapur.
Kemudian membuka tudung saji di atas meja. Kosong. Dibukanya pula peti
sejuk. Kosong. Tudung periuk di atas dapur gas pun dibukanya juga.
Aik? Satu pun tak ada? Waduh..waduh… lapar bangat ni.
Huh..nampaknya, makan di kedai mamak lagi laa aku malam ni. Hari-hari
macam ni.
Amar menggeleng. Mendengus resah. Terasa dirinya
tidak diperlukan di rumah tersebut..yang dianggapnya sebagai syurga di
dunia. Namun, tiada seorang pun penghuni rumah tersebut memahami
dirinya…kecuali, Fatin.
Amar seorang anak lelaki, hasil perkahwinan Tuan Haji Mustafa
dengan Puan Sakinah. Puan Sakinah kembali menghadap Pencipta
nya..sewaktu Amar berumur dua belas tahun. Tidak lama kemudian, Tuan
Haji Mustafa pun berkahwin dengan janda yang mempunyai dua orang anak
iaitu, Puan Nurul. Selama dua tahun berkongsi hidup, Tuan Haji Mustafa
dan Puan Nurul, dikurniakan seorang anak perempuan comel yang
dinamakan, Fatin Najiha. Rumah banglo yang dibina oleh Tuan Haji
Mustafa di pinggir bandar semenjak setahun sebelum kelahiran Amar,
kini, didiami oleh lapan orang penghuni. Tuan Haji Mustafa sendiri,
Puan Nurul, Firdaus, abang tiri Amar yang kini bekerja sebagai penolong
pengarah bahagian pemasaran di Syarikat Mustafa Sdn Bhd. Seorang lagi
adik-beradik tiri Amar, iaitu Hanim, baru sahaja menghabiskan
pengajiannya di universiti tempatan. Dan yang bongsu, Fatin Najiha,
bersekolah di dalam darjah 5. Turut tinggal bersama keluarga Tuan Haji
Mustafa, ialah Mak Siti selaku tukang masak dan suaminya, Pak Din,
tukang kebun di rumah tersebut.
Mak Siti pun tak tinggalkan aku makanan, walau sedikitpun.
Huh..ni, mesti mama.. Ish..tak baik Amar..kau tuduh mama yang
bukan-bukan. Tak apa laa.. tak ada makanan pun tak apa. Kasih-sayang
lebih aku perlukan dari mereka dari makanan. Ahhh….boleh jadi gila aku
macam ni. Aku bagaikan orang asing dalam rumah aku sendiri!! Sungguh,
aku tak tahan lagi!!!


3 KOMEN YANG SAYA TERIMA:

Yan said... [Reply to comment]

nice stori

kite da lame tak mengarang


jemput ke blog undi bby kite
http://www.mayaqarmyla.net/2010/12/jom-vote-adik-dhuwa-haziq.html
tq

Aidanatasya said... [Reply to comment]

@Yan

bukan sy yg karang, copy paste jgk nie... thnxxx ya. :)

... said... [Reply to comment]

as salam..
karangan yang menarik. ada sambungannya?
oy ha. ada lagi bebrapa link novel2 islamik hasil nukilan blogger.minat membaca nya?

:)

Post a Comment

Terima kasih Dengan Komen Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Apesal erkk??

 
Copyright © Simanis Cadburylady. All Rights Reserved.
Blogger Template designed by Simanis-Cadburylady.