MummyNemo [dot] com

Saturday, January 1, 2011

WAHAI HATI…..DENGARLAH…..




Siapa yang tak mengakui indahnya bunga? Dengan warna yang menarik dan bau yang harum, ia sering menjadi idaman. Kadang-kadang ia juga menjadi perhiasan. Mata yang menilai pula mendapat tafsir tentang keindahan dari akalnya. Akal yang baik dan cerdas adalah akal yang dipandu oleh kasih Allah dan Rasulnya.  Bukankah ini yang dinamakan iman…………

Tidak seorang pun yang dapat menafikan, betapa indahnya mega petang. Warnanya yang begitu menawan, memukau setiap mata yang memandang, setiap hati yang terusik dan setiap jiwa yang rindukan kedamaian. Namun…. lebih indah lagi sekiranya hati kecilnya berkata: ‘Mahasuci Allah, tidak engkau jadikan semua ini sia-sia. Mahasuci Engkau ya
Allah, lindungilah aku dari api neraka.’

Begitu juga dengan keindahan jeram-jeram di kali, dedaunan gugur dihembus angin. Peristiwa-peristiwa sebegini amat meniggalkan kesan kepada hati makhluk yang bergelar insan . Itulah hakikatnya, fitrah jiwa manusia . jiwanya cenderung kepada keindahan dan kecantikan. Biar apapun pangkat dan kedudukannya. Seorang kaya mungkin merasakan
bahawa keindahan itu ialah rumahnya yang tersergam indah di atas bukit dan potretnya yang dilukis hebat. Seorang fakir pula mungkin merasakan bahwa keindahan itu adalah dari riak wajah anak-anak kecilnya yang menunggu kepulangannya.

Namun tidak ramai yang mengetahui, tentang wujudnya satu keindahan hakiki…. indahnya ia membuahkan perasaan kasih sayang pada ibu dan ayah. Indahnya ia , melahirkan rasa kasih pada sahabat dan indahnya ia, memandu akal dan jiwa kepada etenangan, kedamaian, dan kerinduan kepada kebahagiaan. Itulah tanda kasih dan sayang pada Maha Pencipta dan Maha Pengasih. Itulah tanda kasih dan sayang pada Allah dan
Rasulnya.

Hatinya berbisik; lagi……..’Ya Allah, banyaknya nikmat-Mu padaku.tapi ………. sedikitnya aku bersyukur, ya Allah , hatiku tahu nafsu jahat itu musuhku, tapi banyaknya jalan-jalannya yang telah aku turuti. Ya Allah, besarnya pengorbanan ayah, tingginya
nilai kasih dan mesra ibu, tapi aduhai …..sedikitnya do’aku untuk mereka. Ampunkan, ampunkanlah wahai yang Maha Pengasih’

Marilah kita bersama-sama memiliki keindahan iman ini. Milikilah ia dengan banyak merenung dan memikirkan nikmat-nikmat Allah…. Milikilah ia dengan ilmu yang mendalam, mudah-mudahan dengannya keindahan yang hakiki akan kita peroleh. Tidak
seperti keindahan dunia ini yang hanya bersifat sementara……………. 

p/s : Sy suka sgt artikel ni..kata2nya sungguh indah...wat hati ini tersentuh, ..seperti biasa sy share tuk kawan2...
artikel ni sy ambil dari http://tazkirah.wordpress.com/2010/05/11/wahai-hati/ dgn hasil nukilan puteri perak.

19 KOMEN YANG SAYA TERIMA:

kekelip said... [Reply to comment]

wow!. bestnye artikel ni..

*bw n follow u. come n visit me back~

Cik Peanut said... [Reply to comment]

bercakap pasal hati ni, peanut susah sikit.adeh.hati sendiri pun x terjaga~

zaidi zaim said... [Reply to comment]

takdak shout box kaaa... k la da polo dah.. memolo blik ek...

sudirman said... [Reply to comment]

luahkan hati utk membuat entri pasal ibu..nak ajak awak yg bijak berkata-kata ni utk join contest ni..sila lihat di http://sudirman1809.blogspot.com

Breakerz said... [Reply to comment]

terbaik nukilan nie..
hati K.A entah mane owg tuh campakkan..
harap2 elok lagi.. heheh..=)

azzey said... [Reply to comment]

Terima kasih utk perkongsian yg berguna ni.....:)

||aLeaSaRa|| said... [Reply to comment]

slm pg jumaat sis!alhamdulillah indahnya bait2 nukilan hati ni..sejuk je..halussssssss...(ops ni iklan nescafe).kite dtg malu2 ni tutup muka nk ambil award tp tak tau kat mana he3..

||aLeaSaRa|| said... [Reply to comment]

yuhuu sggh sini support geng pink!br je update n3 trs terjah sini he3..

||aLeaSaRa|| said... [Reply to comment]

alhamdulillah sis bijak memilih n3 yg menyentuh hati pembaca!thumbs up!

kakngah said... [Reply to comment]

aiyak!
miss my dad.
nx week blk kampung ah...

miss sue said... [Reply to comment]

sharing means caring..hehhe..dtg klik HB

Pendapat Syah said... [Reply to comment]

apa kata orang..dalam hati ada taman

C28su said... [Reply to comment]

Jln2 sini baca n3....nice...

Post a Comment

Terima kasih Dengan Komen Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Apesal erkk??

 
Copyright © Simanis Cadburylady. All Rights Reserved.
Blogger Template designed by Simanis-Cadburylady.