MummyNemo [dot] com

Thursday, January 6, 2011

Kisah Cinta Yang Mengharukan Dari China

Satu kisah cinta dari China yang amat menyentuh perasaan.Kisah ini adalah kisah seorang laki-lak yang muda mencintai seorang wanita yang lebih tua daripadanya  dan kemudian melarikan diri untuk hidup bersama dan saling mengasihi dalam kedamaian selama setengah abad.



Laki-laki China berusia 70 tahun yang telah memahat 6000 anak tangga dengan tangannya (hand carved) untuk isterinya yang berusia 80 tahun itu meninggal dunia di dalam gua.Pasangan ini telah tinggal di dalam gua ini selama 50 tahun.

 Liu Guojiang, yang kettika itu berusia 19 tahun, jatuh cinta pada seorang janda 29 tahun bernama Xu Chaoqin ….

Seperti pada kisah Romeo dan Juliet karangan Shakespeare, teman-teman dan kerabat mereka mencela hubungan mereka keranaa perbezaan usia di antara mereka dan Xu  juaga sudah mempunyai beberapa  orang anak….


Pada ketika itu keadaan ini tidak boelh diterima dan dianggap tidak bermoral bila seorang pemuda mencintai wanita yang lebih tua…..Untuk menghindari celaan dan cacian masyarakat sekeliling, pasangan ini memutuskan untuk melarikan diri dan tinggal di sebuah gua di Desa Jiangjin, di sebelah selatan Chong Qing.
Pada mulanya kehidupan mereka sangat menyedihkan karena tidak mempunyai apa-apa, tidak ada bekalan elektrik atau pun makanan. Mereka harus makan rumput dan akar-akaran yang mereka temukan di gunung itu. Dan Liu membuat sebuah lampu minyak tanah untuk menerangi hidup mereka.


Xu selalu merasa bahawa ia telah membuat nasib Li malang kerana mencintainya dan dia berulang-kali bertanya,”Apakah kau menyesal?” Liu selalu menjawab, “Selama kita rajin, kehidupan ini akan menjadi lebih baik”.
Setelah 2 tahun mereka tinggal di gunung itu, Liu mulai memahat anak-anak tangga agar isterimya dapat turun gunung dengan mudah. Dan ini berlangsung terus selama 50 tahun.

Setengah abad kemudian, di tahun 2001, sekelompok pengembara (adventurers) melakukan explorasi ke hutan itu. Mereka merasa hairan menemukan pasangan lanjut usiat itu dan juga 6000 anak tangga yang telah dibuat Liu.

Liu Ming Sheng, satu dari 7 orang anak mereka mengatakan, “Orang tuaku sangat saling mengasihi, mereka hidup menyendiri selama lebih dari 50 tahun dan tak pernah berpisah sehari pun. Selama itu ayah telah memahat 6000 anak tangga itu untuk menggembirakan hati ibuku, walaupun ibunya jarang turun daripada gunung itu.


Pasangan ini hidup dalam damai selama lebih dari 50 tahun. Suatu hari Liu yang sudah berusia 72 tahun pengsan ketika pulang dari ladangnya. Xu duduk dan berdoa bersama suaminya sampai Liu akhirnya meninggal dalam pelukannya. Kerana sangat mencintai isterinya, genggaman Liu sangat sukar dilepaskan dari tangan Xu, isterinya.

“Kau telah berjanji akan memeliharakanku dan akan terus bersamaku sampai ke akhir hayat, sekarang kau telah mendahuluiku, bagaimana akan dapat hidup tanpamu?”
Selama beberapa hari Xu terus-menerus mengulangi kalimat ini sambil meraba-raba keranda suaminya dan dengan air mata yang membasahi pipinya.


p/s.. Sharing.... Artikel ini, kawan sy yg bagi...

13 KOMEN YANG SAYA TERIMA:

Unknown said... [Reply to comment]

tggl dlm gua 50thn? Emm cinta sejati ! Nak mcm 2 gak hehe tp bukan tggl dlm gua

Aidanatasya said... [Reply to comment]

@KyLe

hehehe... mesti tinggal dalam rumah nie :p

kekelip said... [Reply to comment]

bestnyeee lau dpt hubby camni kan...

Aidanatasya said... [Reply to comment]

@kekelip

a'a.. tp zaman skrg ssh nak dapat... :)

Bidasari said... [Reply to comment]

Aaaa.... sedihnya cerita nie...huhuhuhu i like...

one2paii said... [Reply to comment]

huhu..cinta pasangan yang membawa ke mati..syahdu

Anonymous said... [Reply to comment]

hope to find one like this...
so...mana nak cari...???

tehr said... [Reply to comment]

cinta sejati
setia sampai mati
cinta palsu
hanya kerana nafsu

Miarism said... [Reply to comment]

follow my blog. :) www.the-amirafarhana.blogspot.com
and show us ur support to 1malaysia video sharing same like utube at www.1tube.my. :) 1tube, 1malaysia !

Post a Comment

Terima kasih Dengan Komen Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Apesal erkk??

Copyright © Simanis Cadburylady. All Rights Reserved.
Blogger Template designed by Simanis-Cadburylady.